Jag glömmer aldrig när jag första gången hälsade på i en förskola. Efter att ha öppnat den svåra grinden i staketet promenerade jag över gården, där spår av lekar låg och väntade på att bli upplevda igen, och klev in genom entrédörren. Barnen var i hallen och höll på att klä på sig för att gå ut. När de såg mig fick jag genast nyfikna frågor: Vem är du? Vill du hjälpa mig med dragkedjan? Javisst!
Där och då kände jag att för de yngsta medmänniskorna vill jag arbeta.
När jag hade utbildat mig till förskollärare* och arbetade i förskola tänkte jag mer och mer på barnens rättigheter i vardagen. För förskoledagen kan innehålla situationer där barnens rättigheter riskerar att komma lite i kläm. Och barn är ju helt beroende av att vi vuxna ger dem tillgång till dessa. Men hur?
Dessa funderingar blev till sist en bok: Barnets rättigheter: självklarheter och möjligheter – en förskollärares tankar. Jag tror att en förskoledag som helt och hållet genomsyras av FN:s konvention om barnets rättigher (Barnkonventionen) och barnens rättigheter och självklarheter, bidrar till en mer hållbar arbetsmiljö för oss vuxna och en bättre levnadsmiljö för barnen.
Är du nyfiken på en föreläsning är du välkommen att höra av dig till mig (kontaktuppgifter).
/Anna Babarin-Dahlborg
Leg.Förskollärare
Språkrör för barnets rättigheter i förskolan
* Förskollärarexamen vid Göteborgs Universitet, påbyggnadsutbildning i Montessoripedagogik samt Handledarskap i förskola. Vid Högskolan Väst läste jag Barns och ungas rätt och inflytande.