Allmänt
Anna & Barnet (annaochbarnet.se) ägs och drivs av Babarin & Dahlborg utveckling AB org.nr 559224-5715. Anna & Barnet säljer böcker, med levereras inom Sverige, till privatpersoner och juridiska personer, samt kommunala verksamheter och offentliga institutioner.
Priser
Alla priser på annaochbarnet.se framgår i anslutning till boken och anges i svenska kronor inklusive 6% mervärdesskatt (moms). Fraktkostnad tillkommer utöver bokens pris, se Frakt och leverans.
Beställning
För att handla böcker på annaochbarnet.se måste du ha fyllt 18 år och ha rätt att ingå avtal. Beställningarna genomförs på svenska via internetbutiken annaochbarnet.se, alternativt via hej@annaochbarnet.se om du vill beställa böcker till en kommunal verksamhet och önskar e-faktura.
Kundkorgen och kassan kommer du åt i övre delen av din skärm. På sidan för kassan kan du justera antalet böcker, se fraktkostnad och totalsumma, du fyller även i dina adressuppgifter samt går vidare med ditt köp och väljer betalsätt. Kontrollera att samtliga uppgifter stämmer innan du går vidare i kassan. När du väljer att slutföra din beställning i kassan då ingås ett avtal om köp. Efter genomförd beställning får du en automatiskt genererad bekräftelse på din beställning till din angivna e-postadress. Kontrollera att uppgifterna i beställningsbekräftelsen är korrekta, skulle det vara något fel eller om du har några frågor är du välkommen att höra av dig på hej@annaochbarnet.se Det är viktigt att du bevakar din inkorg, samt din skräppost, då kommunikation om beställningen sker via e-post.
Betalning
Anna & Barnet erbjuder flera betalningsalternativ och samarbetar med betaltjänsten Payson som är en del av Svea Bank AB. Med Payson betalar du enkelt och tryggt. Välj att slutföra köpet direkt med VISA, MasterCard och internetbank (Trustly) eller betala i efterhand mot faktura. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Betalning mot faktura: Payson erbjuder betalning mot faktura i samarbete med Svea Bank AB. Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs. Företag som betalar mot faktura måste vara registrerade i Sverige och ska betala fakturan inom 30 dagar. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Vid betalning mot faktura kommer fakturan att pantsättas till Svea Bank AB 556158-7634. Information om Payson dataskyddspolicy och allmänna villkor se deras hemsida. Läs mer här: www.payson.se
När du genomfört köpet kommer du att få ett mail från Payson med information samt bekräftelse på ditt köp. När vi har skickat din order får du ett mail från Payson med en bekräftelse att ordern är på väg. Har du valt att betala mot faktura så bifogas fakturan i detta mail från Payson.
Har du några frågor om din betalning ringer du Payson på 08-470 94 00 eller skickar ett meddelande via kontaktformuläret på deras hemsida.
E-faktura: Kommunala verksamheter som önskar e-faktura, vänligen kontakta oss på hej@annaochbarnet.se
Frakt och leverans
På annaochbarnet.se används enhetsfrakt. Fraktkostnaden betalas av köparen och är 25 kr inkl. 6% moms oavsett antal böcker som beställs.
Vi skickar böckerna vanligtvis inom 1-2 vardagar efter att du lagt din beställning. PostNord är vår transportör och de behöver 1-3 vardagar för att leverera paketet till den gatuadress i Sverige som du angett. Vi reserverar oss för att förseningar kan uppstå under transporten eller om böckerna skall levereras till en plats där transportören behöver någon dag extra för att nå fram med paketet. Beroende på beställningens storlek och vikt kan böckerna skickas i flera försändelser, i så fall får du ett mail om det. PostNords tjänst Varubrev används när böckerna skickas. Om försändelsen inte går ner i postlåda/postinlägg kommer PostNord att lämna paketet vid dörren eller vid postlådan i en påse. Endast i undantagsfall blir Varubrev aviserade till ombud, till exempel vid framkomlighetsproblem. Skulle ditt paket lämnas till ett ombud så meddelas du per e-post om det. Paketet ligger kvar i ca 7 dagar. När du hämtar ut ditt paket behöver du omgående på plats kontrollera att paketet är i gott skick. Om du upptäcker transportskador ska du be ombudet notera skadan innan du signerar för leveransen eftersom du annars godkänner paketet i befintligt skick. Hämtar du inte ut paketet från ombudet eller om böckerna kommer i retur pga felaktig adress debiteras 150 kr för administrativ kostnad. Om du vill åberopa ångerrätten och paketet redan har skickats från oss behöver du först hämta ut paketet och därefter skicka tillbaka det till oss för att undvika debitering för ej uthämtat paket. Läs vidare om ångerrätt under avsnittet Ångerrätt och retur.
Ångerrätt och retur
Alla privatpersoner har 14 dagars ångerrätt vid handel över nätet enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Ångerfristen på 14 dagar börjar räknas dagen efter konsumenten tagit emot varan. Om ångerfristens sista dag skulle infalla under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. Vill du utöva ångerrätten ska du inom denna tidsram skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet och du gör du det enklast via e-post: hej@annaochbarnet.se. Ange ordernummer, ditt namn, adress, telefonnummer samt datumet som du tagit emot varan. Vi bekräftar din ångerrätt så snart vi kan och föredrar kommunikation via e-post.
Kontaktuppgifter: Babarin & Dahlborg utveckling AB, att: Anna & Barnet, Överbyvägen 10, 45198 Uddevalla. Tfn: 079-1009960 e-post: hej@annaochbarnet.se
Skicka tillbaka böckerna till oss utan dröjsmål dock inom 14 dagar efter dagen då du meddelade oss att du vill frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka dem innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur måste böckerna vara oanvända och i väsentligen oförändrat skick. Om böckernas kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat de mer än nödvändigt kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras.
Vid ångerrätt står du som kund för returfrakten och retur får inte sändas mot postförskott eller efterkrav. Spara kvitto och sändningsnummer som styrker returen till dess att böckerna är mottagna av oss och vi har meddelat dig detta. Det är viktigt att emballera och förpacka böckerna väl för att undvika transportskador. Skicka med en ifylld ångerblankett eller motsvarade uppgifter så att vi kan identifiera att du köpt böckerna hos oss och att returen kommer från dig, tänk på att ordernumret ska framgå vid retur. Ångerblankett från Konsumentverket finns att ladda ner på bokens produktsida eller genom att klicka här. Om du vill läsa mer kan du gå in på konsumentverket.se där ångerblanketten också finns.
Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Om du har använt eller hanterat varan på ett sätt som inte varit nödvändigt för att undersöka dess art, egenskaper eller funktion förbehåller vi oss rätten att efter mottagen retur göra avdrag på återbetalt belopp för varornas minskade värde. Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader i samband med köpet, med reservation för eventuellt värdeminskningsavdrag. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål via Payson och återbetalningen kommer inte att kosta dig något.
Reklamation
Vi kontrollerar alla böcker innan de skickas. Skulle böckerna ändå ha ett ursprungligt fel som omfattas av reklamationsrätten har du som kund rätt att göra en reklamation i enlighet med konsumentköplagen (SFS 1990:932). Kontakta oss på hej@annaochbarnet.se så snart som möjligt och skriv att du vill reklamera. Skriv även ordernummer, ditt namn, adress, telefonnr, beskrivning av felet och bild, samt datum när du upptäckte felet. Vi återkommer till dig så snart vi kan.
Vänta med att skicka tillbaka varan tills vi har godkänt din reklamation och gett dig instruktioner för returen. Vid godkänd reklamation står vi för skälig fraktkostnad. Retur får inte sändas mot postförskott eller efterkrav. Vid godkänd reklamation har du som kund rätt att i första hand få ny felfri bok, i andra hand behålla boken och erhålla prisavdrag, i tredje hand häva köpet och återfå erlagd betalning. Reklamationen ska ske inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Reklamationsrätten gäller i tre år från köptillfället men omfattar t.ex inte fel som orsakats av normalt slitage. Du måste försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel får du som konsument inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Använder du ändå varan får du betala motsvarande del av förlusten. Vi håller löpande dialog med dig som kund under ärendets gång. Läs vidare om reklamationer på Konsumentverket: konsumentverket.se. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (”ARN”) rekommendationer.
Personuppgiftsbehandling
I samband med att du beställer böcker registrerar du personuppgifter. Behandling och lagring av personuppgifter sker i syfte att kunna uppfylla köpeavtalet såsom att behandla beställningen och leverera böckerna. När du slutför köpet accepterar du köpevillkoren och personuppgiftsbehandling som har köpeavtalet som rättslig grund. Vi värnar om din integritet och behandlar inte fler uppgifter än vad som är nödvändigt. Läs mer under Personuppgiftsbehandling
Reservation och förbehåll
Anna & Barnet reserverar sig för slutförsäljning, lagerdifferenser och tekniska problem. Vi reserverar oss för felaktigheter i prisinformation samt eventuella bild- eller textfel i övrigt på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan någon föregående avisering.
Tvist
Anna & Barnet vill bygga långsiktiga kundrelationer och lösa eventuella tvister i samförstånd. Om en tvist mot all förmodan skulle uppstå som vi inte kan lösa tillsammans så förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Du kan läsa mer på www.arn.se. Ett alternativ till ARN är europeiska plattformen för tvistlösning online som tillhandahålls av kommissionen: ec.europa.eu/consumers/odr
Kontaktinformation
Har du några frågor är du hjärtligt välkommen att kontakta oss:
Babarin & Dahlborg utveckling AB
Överbyvägen 10, 45198 Uddevalla
Tfn: 079-1009960
E-post: hej@annaochbarnet.se
Webbadress: annaochbarnet.se